I ett samarbete mellan forskare vid Uppsala universitet och vid Institute of Education vid University College London i Storbritannien, jämfördes nära hundra lekaktiviteter i två grupper av förskolebarn, 2-åringar och 4–5-åringar. 30 barn på två förskolor deltog i studien under förskolans fria lek, det vill säga lek utan större medverkan från pedagoger.
Forskarna genomförde en multimetodstudie där de spelade in video från när barnen lekte på förskolan. De undersökte både mönster i barnens lek och vad barnen gjorde när de lekte med datorplattor, jämfört med fysiska leksaker som till exempel klossar och utklädningskläder. I lek med datorplattor låg fokus på vad barnen gör på skärmarna och med sina kamrater.
Studien visar att leken med datorplattorna var mer utforskande men hade mindre element av låtsas- och fantasilek. Karaktären på leken med datorplattor skiljer sig också från lekar som barn i åldern vanligtvis leker.
I läroplanen för förskolan, Lpfö 2018, står det i riktlinjerna för omsorg, utveckling och lärande att förskollärare ska ansvara för att varje barn får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. I och med det har datorplattor etablerats på landets förskolor och en del av många barns vardag. Såväl pedagoger som forskare har sett möjligheterna med ny teknologi.
– Våra resultat var tydliga men också överraskande med tanke på läroplanen. Vi hoppas att våra resultat är betydelsefulla och till hjälp för personal inom förskolan men också för föräldrar och andra som möter barn och teknologi i vardagen. Samtidigt som det finns möjliga lärandemekanismer för utforskande lek med datorplattor bör det finnas en medvetenhet om de sätt som nya teknologier påverkar barn, säger Robin Samuelsson.