Ingen Muhammed på Coca-Cola-flaskan

Publicerad 21 maj 2025 kl 09.42

Inrikes. Coca-Colas kampanj “Share a Coke” har väckt starka reaktioner efter att många noterat vad som inte finns bland de 176 utvalda orden och namnen på flaskorna och burkarna. Namn med utomnordiskt ursprung – som till exempel Muhammed – lyser med sin frånvaro.

Dela artikeln

Dryckesjätten återlanserade kampanjen i början av maj, och svenska konsumenter uppmanas att "dela en cola" med en person vars förnamn tryckts direkt på förpackningen.

Listan omfattar 150 förnamn samt 26 ord som “familjen” och “vännerna”.

Men på sociala medier växer nu kritiken, rapporterar Göteborgs-Posten. Användare uttrycker frustration över att deras namn, icke-svenska sådana, inte finns representerade i kampanjen. I flera videor görs satiriska poänger om hur det är att aldrig hitta sitt namn i butikshyllan.

Coca-Cola försvarar dock urvalet. Enligt Victoria Adolfsson, varumärkeschef i Sverige, har man baserat listan på namnstatistik från SCB och Skatteverket.

– Ambitionen har varit att ta fram en namnlista som är representativ för Sverige, skriver hon i ett mejl till GP och påpekar att företaget även lagt till vissa namn för att “olika demografiska grupper ska bli representerade”.

Coca-Cola har också meddelat att namnlistan kan komma att utökas, och att konsumenter som saknar sitt namn erbjuds möjligheten att beställa en personlig burk på vissa platser i landet.


Egentligen är de intoleranta personer som spelar toleranta. Svenskar måste våga stå upp mot "galenskapen" och rasistanklagelserna, enligt tv-profilen.0 Plus

Högskolefördumningen

IQ-studie: Kognitiva nivån allt lägre. Genomsnitts­intelligensen hos vanligt folk passeras – just nu.0 Plus


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.