"Vårt mål är en jämställd festivalscen", skriver föreningen på sin sajt. De vill genom att lyfta debatten lobba för en "jämställd festivalscen" det vill säga att arrangörerna väljer artister efter deras kön för att uppnå lika många män som kvinnor på scen.
En av de kritiserade festivalerna, Sweden Rock Festival, hade enligt Jämställd Festival 96 procent mansdominerade akter. Festivalen är dock oförstående inför genuskritiken.
Vi tar ingen hänsyn till vare sig kön, ålder, bakgrund eller åsikt. Vi bokar vad vi tror att vår publik vill ha och har inget genusperspektiv eller liknande. Det råkade bli så bara, säger festivalens företrädare Martin Forssman till Jämställd Festival.
Andra festivaler som utsätts för genusgranskningen är Bråvalla, som till 83 procent var "mansdominerat" och Hulstfred, som till 77 procent hade "mansdominerade akter".
Och vem fan är jag att beklaga mig. Jag är en av de männen som tjänar på det här systemet, säger Mårten Edh, i bandet Promoe, i en informationsfilm och tillägger att de svenska festivalerna är en "korvfest".
Vissa är dock kritiska till upplägget. På genusbloggen.se menar man att det hela är småaktigt bollande med siffror och att kvinnlig artister ofta väljer att spela i band med mest män.
"De är befriande ärliga med vad det gäller i videon. För dem handlar jämställdhet numera enbart om lika utfall (Något jag tidigare kallat Jämstyrdhet, eller Jämt-styrd-het). De försöker inte ens hävda att kvinnor och män skall ha lika rättigheter. Istället får vi en fullkomligt random uppräkning av procentsiffror och anekdoter. Sämsta inslaget är en kvinna som svamlar om hur hon tror vita heterosexuella män kvoteras varje dag", skriver signaturen Erik på Genusbloggen.
Han påpekar också att Jämställd Festival hade fler manliga än kvinnliga musiker i sin informationsfilm.