Det var i onsdags förra veckan som satirsajten "Storkensnyheter.com" publicerade en artikel där man påstod att utbildningsminister Gustav Fridolin vill byta ut den svenska flaggan mot en flagga som ska "symbolisera det Nya Sverige".
I artikeln tillskrivs den 31-årige utbildningsministern ett flertal talstreckscitat – bland annat påstås han vilja ha hårda straff för dem som flaggar med den gamla svenska flaggan istället för den nya som sägs stå för "mångkultur och mångfald".
– Det kommer anses som en klart rasistisk handling att hissa den Gamla Svenska flaggan. Den står för rasism och hat så vi kommer sätta en hel del polisiära resurser på att ta fast folk som hissar upp den i flaggstången, är ett av de citaten.
Men citaten i satirartikeln är falska hälsar Gudtav Fridolins pressekreterare Matilda Uusijärvi Ek.
"Utbildningsminister Gustav Fridolin har ingenting med de påhittade uttalandena att göra", skriver hon i ett mail till Fria Tider, som svar på en direkt fråga.
Däremot får vi inget svar på hur Gustav Fridolin ställer sig till tanken på att byta ut den svenska flaggan. Den frågan undviker han nämligen att svara på.
Idén om att byta ut svenska flaggan mot en mer "mångkulturell" är inte ny och har tidigare förts fram flera gånger i vänsterpolitiska kretsar. 2009 framförde de tre Stockholmskonstnärerna Sissi Westerberg, Ulf Samuelsson och Benjamin Slotterøy krav på att byta ut den svenska flaggan och anordnade en tävling om ny flaggdesign i Kulturhuset i Stockholm.
– Vi tycker att det finns anledning att ifrågasätta varför vi håller fast vid en nationalikon som symboliserar kristendomen i form av ett kors, som flaggats i krig och erövringar och nu används flitigt som symbol av främlingsfientliga grupper. Hur bra passar det ihop med våra ideal om mångfald och religionsfrihet, sade Sissi Westerberg till DN.
Det är heller inte första gången som många tror på en satirartikel på Storkensnyheter.com. Förra måndagen uppmärksammade Fria Tider att en satirartikel om att Gudrun Schyman vill förbjuda skägg fick stor spridning i sociala medier.