2018 infördes programmering som ett nytt innehåll i grundskolans läroplan. Det kopplades till flera ämnen – matematik, teknik, slöjd och samhällskunskap – för att eleverna skulle få en bred förståelse i vad programmering är och hur tekniska föremål styrs med kod.
Forskaren Anne-Marie Cederqvist studerade elever i åldern 10–14 år som fick det pedagogiska materialet BBC micro:bit. Det används av många skolor, och är ett mikrokontrollerkort som kan kopplas ihop med olika komponenter och styra dessa med programmering.
Eleverna i studierna fick konstruera egna tekniska lösningar med BBC micro:bit, men började inte tänka som ingenjörer efter denna övning.
– Eleverna verkar förstå de egna konstruktionerna på ett sätt och vardagsföremål på ett annat sätt. Överföringen av förståelse är inte så självklar som vi tror. Bara för att de kan bygga och koda föremål i BBC micro:bit betyder det inte att de förstår hur programmerade vardagsföremål som till exempel en fjärrkontroll eller en digital termometer är uppbyggda och fungerar säger Anne-Marie Cederqvist i ett pressutskick.
Anne-Marie Cederqvist har identifierat ett antal nyckelelement som hon anser att behöver lyftas fram för att öka förståelsen.