Det är Storstockholms lokaltrafik, SL, som startat en ny reklamkampanj riktad till sina resenärer.
Men kampanjen får häftig kritik i sociala medier, eftersom budskapet är så till synes märkligt.
Resenärerna uppmanas nämligen "titta bort" om någon behöver hjälp.
"Visa kollektivkurage. Titta bort", står det uttryckligen med stor text på affischerna.
Under texten uppmanas resenärerna använda en chattfunktion som går till SL:s trygghetscentral. Den ska man alltså använda om någon behöver hjälp, anser SL.
SL försvarar satsningen i nättidningen Nyheter Idag med kommentaren att det finns "olika sätt att visa civilkurage, eller kollektivkurage".
Men i sociala medier haglar kritiken.
"Kollektivkurage är alltså att titta bort när någon blir skadad enligt SL. Det mångkulturella paradiset fullbordat", heter det på Twitter.
"Orwellsk retorik av SL! Givetvis noll civilkurage att 'titta bort', att bevittna vad som sker är av yttersta vikt vid en eventuellt anmälan om brott. Borde vara brottsligt att 'titta bort'", menar en annan person,
"Titta bort? Really SL? Visa civilkurage genom att titta bort?", skriver Lorena Delgado Varas från Vänsterpartiet.