Ensamkommande flyktingbarn
Arkivbild.

Ben&Jerry hyllar afghanamnestin – "Vi firar med kärlekståg genom Sverige!"

Publicerad 5 juni 2018 kl 11.02

Inrikes. Glassjätten Ben&Jerry ställer sig nu bakom det rättsosäkra lagförslaget om att låta 9.000 afghanska män utan asylskäl stanna i Sverige. Företaget ska nu arrangera ett "kärlekståg" för de utländska männen som ljugit om sin ålder.

Dela artikeln

"Den 7:e juni kommer Sveriges riksdag rösta igenom ett beslut som ger 9000 ensamkommande unga från Afghanistan rätt att fortsätta sina liv i Sverige. Detta tack vare många människors kamp för humanitet och för att mänskliga rättigheter ska gälla alla. Nu firar vi med ett kärlekståg genom Sverige, följ med du också!"

Så skriver Ben&Jerry på sin hemsida.

Vidare hyllar man Ung i Sverige och dess talesperson Fatemeh Khavari, likaså det vänsterextrema asylnätverket "Vi står inte ut".

"Våra vänner i Vi står inte ut har genom sitt outtröttliga arbete gjort skillnad för att skapa medvind för unga ensamkommande och samlat artister, idrottsstjärnor och tusentals människor över hela Sverige för att sätta press på politikerna angående att mänskliga rättigheter även är ensamkommandes rättigheter", skriver företaget.

Enligt en granskning i Expressen i maj har minst 78 procent av de 9.000 afghanerna ljugit om sin ålder

Glassjätten menar dock att man "tror på social rättvisa" och på att vara "medskapare av de samhällen vi vill skapa". Företaget säger också att man vill riva "de murar som stänger ute människor", och påpekar att man sedan länge engagerat sig i så kallade flyktingfrågor.

För att motivera sin politiska asylaktivism, hänvisar glasjätten till när bolaget grundades 1978 av de båda amerikansk-judiska affärsmännen Ben Cohen och Jerry Greenfield.

"Ända sedan våra medgrundare startade det här företaget 1978 har vi alltid stått upp för frågor som vi bryr oss om. Utångspunkten är våra grundläggande principer om rättvisa och jämlikhet. Vi har kämpat i många frågor genom åren – från samkönade äktenskap och klimaträttvisa till kampanjer som 'Get the dough out of politics'. Som företag har vi en unik möjlighet att mobilisera människor och förändra världen till det bättre. Därför säger vi ifrån när vi ser orättvisor – och den pågående flyktingkrisen är just ett sådant tillfälle", skriver man.

Men i sociala medier rasar folk mot glassföretaget:


Nyheter från förstasidan

Sköt med k-pist under polisjakt – frias för mordförsök

Öppnade eld under flykten. Inte "ställt utom rimligt tvivel" att skotten var riktade mot poliserna, enligt tingsrätten.0 

Ekonominyheter

Fler svenskar har kontantreserv efter krigsstarten

Nu har varannan kontanter hemma i beredskapssyfte.. "De senaste årens omvärldshändelser har ökat svenskarnas medvetenhet."0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0