Forskaren Alexandra Söderman dokumenterade de sociala interaktionerna i Facebook-grupper för studenter under ett års tid; en för förskollärare, en för statsvetare och en för studenter på konstutbildningar.
Beteendet i Facebook-grupperna visade sig återspegla studenternas sociala bakgrund och tyder på att det finns en "social inlåsningseffekt" även inom så kallad högre utbildning.
– Förskollärarstudenterna använde gruppen på ett sätt som för tankarna till facklig organisering. På Facebook kunde de kollektivt mobilisera emot lärosätet och exempelvis protestera mot nya seminariegruppsindelningar. I Facebook-gruppen fanns en tydlig uppdelning mellan ”vi” och ”dem” där man ifrågasatte hur ”de”, alltså lärosätet, kan göra ”så här mot oss”, säger Söderman i ett pressutskick.
I statsvetarnas grupp fanns i stället en påtagligt konsensusdriven studentgemenskap, medan gruppen för studenter på konst- och designutbildningar handlade mer om ämnet i sig och mindre om studierna och studentlivet.
Studien väcker nu frågor om genomslaget för akademiseringen av olika utbildningstraditioner under paraplyet ”högre utbildning”. Enligt Alexandra Söderman präglas Facebook-grupperna av social och kulturell inlåsning på ett sätt som går emot de idéer om "social utjämning" som låg till grund för högskolereformen 1977.
– Det är därför mycket möjligt att det blir svårare att göra en klassresa med hjälp av högre utbildning när Facebook blir som ett socialt och kulturellt ankare, både för enskilda studenter och för olika utbildningsinriktningar, säger Alexandra Söderman.