Happy Green, som likt Expressen ingår i Bonnierkoncernen, har i artiklar i tidningen framhävt förmågan hos rödbetsjuice och en rad kryddor att förebygga, bota och lindra sjukdomar.
Artiklarna med reklambudskapet har enligt KO sett ut som vanliga tidningsartiklar, men har även innehållit länkar till webbplatsen där man kan köpa de lovordade produkterna.
Vilka hälsopåståenden man får använda i reklam är strikt reglerat. Det är också förbjudet att påstå att hälsokost eller livsmedel har förmågan att förebygga, bota eller lindra sjukdomar, utan vetenskapliga bevis för att det är så. Några sådana bevis har företagen inte visat upp, inte heller att produkterna skulle vara registrerade som läkemedel. Därför stämmer nu KO, de båda Bonnierföretagen.
– Det finns två stora problem med företagens reklam. Dels är det cyniskt att spela på den sjukas önskan om att finna botemedel. Dels är det problematiskt när en tidningsutgivare upplåter utrymme för reklam som ser ut som redaktionellt material. Den redaktionella texten har en större tyngd och trovärdighet än reklam och här utnyttjar man det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett uttalande.
KO vill i sin stämningsansökan att domstolen förbjuder företagen att marknadsföra, och medverka till att marknadsföra, livsmedel och hälsokost utan att det tydlig framgår att det är reklam. KO vill också att domstolen förbjuder företagen att använda en lång rad hälsopåståenden kopplade till rödbetsjuice, kanel, ingefära, myntate och basilika.