Mediers roll viktig för att sprida propaganda om klimatförändringar

Publicerad 21 september 2021 kl 18.06

Vetenskap. Från lokaljournalistikens propagerande funktion till polariseringen i klimatdebatten på Twitter. Ny vänsterforskning vid Göteborgs universitet visar hur propaganda om klimatet formar dagens medielandskap, enligt ett pressmeddelande.

Dela artikeln

Den senaste tiden har sett ännu en topp i global mediepropaganda för klimatfrågan. Inte minst efter sommarens skogsbränder som härjat i Kanada, USA och Grekland, de katastrofala översvämningar som drabbat Tyskland och Kina och nya värmerekord som påstås ha uppmätts runt hela jorden.

Om inte förr så blev läget tydligt då IPCC i somras publicerade sin senaste alarmerande propagandarapport om planetens tillstånd.

I ett nytt nummer av den vetenskapliga tidskriften Nordic Journal of Media Studies, som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet, tar en grupp vänsterakademiker utgångspunkt i den påstådda klimatkrisen.

Artiklarna illustrerar hur propagandan formar kommunikationslandskapet på olika sätt, från lokaljournalistik till globala plattformar, från bildkonst till vardagsbilder i sociala medier och från klimatförnekande nätverk till politisk klimataktivism.

Den lokala propagandan har avgörande roll
En av studierna som presenteras behandlar hur klimatförändringarna diskuteras i lokala nyhetsmedier i fyra svenska städer som alla strävar efter att vara förebilder i övergången till koldioxidneutralitet: Umeå, Uppsala, Enköping och Växjö.

Resultaten visar att lokalpressen upprätthåller en central propagandafunktion. Men trots städernas ambitiösa planer på att bli helt klimatneutrala till år 2030 förblir strategierna för hur målen ska uppnås vaga för lokaljournalisterna, och förmodligen också för deras läsare.

− Om tidningsredaktionerna hade utpekade klimatreportrar eller regelbundet avsatte särskilda resurser för miljöområdet, så skulle möjligheterna att rapportera utifrån det lokala perspektivet om denna mycket komplexa globala fråga öka avsevärt, säger docent Annika Egan Sjölander, författare av artikeln och universitetslektor vid institutionen för kultur- och medievetenskaper vid Umeå universitet, i ett pressmeddelande.

Diskussioner kring klimatförändringarna på Twitter lyfts också fram. En studie visar att klimataktivister och klimatskeptiker har en tendens att bara kommunicera med sin egen grupp, och att det finns en tydlig frånvaro av informationsdelning mellan grupperna.

Studien undersöker också vilken typ av tweets som blir virala i klimatdebatterna och finner att det i hög utsträckning handlar om sådant som stärker gruppernas interna gemenskap, och avvisar engagemang utifrån. Dessutom är det stor skillnad i vad som håller ihop de två grupperna. Diskussioner om klimatrörelsen blev virala bland klimataktivister, medan användningen av ociviliserat språk blev virala bland klimatskeptiker.

− Det här får konsekvenser i det bredare sammanhanget, då det avslöjar att tweets med stor viral spridning förvärrar polariseringen i klimatdebatten på Twitter, säger Yan Xia, huvudförfattare och doktorand vid Aalto Universitet.


Nyheter från förstasidan

SVT fälls åter för Israelinslag

Tredje gången på en månad för Rapport. "För tankarna till folkmord", enligt anmälarna.0 

Ekonominyheter

Inflationen sjunker ytterligare

Nya siffrorna.. KPI på 4,5 procent i februari.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.