S har lagt 5 miljoner på egna trollfabriker

Publicerad 19 maj 2024 kl 12.03

Inrikes. Socialdemokraterna har lagt över fem miljoner kronor på egna konton i sociala medier där det inte framgår att kontot kan kopplas till Socialdemokraterna. Det framgår av en kartläggning som Samnytt har gjort.

Dela artikeln

Samnytt har kartlagt annonsutgifterna för två Facebook-sidor som i huvudsak publicerar satir och hån riktat mot regeringspartierna och deras företrädare.

En av sidorna är "Sverige inför verkligheten" som först efter Kalla faktas avslöjande av SD:s aktiviteter i sociala medier lade till en informationstext som angav att kontot drivs av "AiP Media Produktion", som är ett S-kontrollerat företag. Samtidigt fick den andra sidan, "Samtidigt i Sverige" en ny beskrivning.

Genom åren har Socialdemokraternas företag marknadsfört sidorna med omkring 1800 annonskampanjer till en tital kostnad på ca 5 miljoner kronor, enligt Samnytt.

En av de hårdast marknadsförda inläggen, som partiet lagt 20.000 kronor på att sprida, pekar ut M-ministern Johan Forsell som en säkerhetsrisk eftersom han äger aktier i kinesiska företag.

Socialdemokraternas partiordförande Magdelana Andersson har tidigare kritiserat SD:s bruk av anonyma konton i sociala medier.

– Det visar vilket extremt parti SD är. De är inte ett parti som andra. De bygger på helt andra värderingar och arbetsmetoder, sade hon till SVT efter Kalla faktas avslöjande.


"Omoralisk" klädsel, enligt araberna. Tonåringens ansikte permanent vanställt av huggen med glasskärvor.0 Plus

Portabel "skyddskupol" skyddar styrkorna på marken. Samtidigt storsatsar Sverige på föråldrade amerikanska Patriot-system.0 Plus

Varning för starka bilder. Matar yxslag mot äldre mannens huvud under rånet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.