EU:s tredje världskriget-reklam hånas – "ett rövhål"

Publicerad 8 mars 2025 kl 18.26

Utrikes. EU-kommissionens beslut att gynna försvarsindustrin med 800 miljarder euro för att förbereda för tredje världskriget har väckt debatt. Men även det kostsamma programmets propaganda har fått stor uppmärksamhet, då logotypen påstås föra tankarna till ett obscent internetfenomen.

Dela artikeln

När kommissionen lanserade logotypen påpekade många att den hade likheter med en bild från webbplatsen "Goatse", som var en så kallad chocksajt som spreds i anstötligt syfte i slutet av 1900-talet.

Den som gick in på sajten möttes av en närbild på ett rövhål, eller snarare på en man som drog isär sina skinkor framför fotografen.

På nätet har många noterat den uppenbara likheten mellan "Goatse" och EU-kommissionens nya logotyp, och flera användare frågar sig om kommissionen inte har blivit trollad av sina egna medarbetare. I logotypen är det nämligen de tolv EU-stjärnorna som bildar "rövhålet".

"Hur ska vi kunna anförtro er att starta krig när ni inte ens fattar att ni har blivit trollade av er egen grafiker?", skriver en användare.


Nyheter från förstasidan

Kaos och gråt på UD: "De tog livet av honom"

Vreden mot Ulf Kristersson efter diplomatens död. "Detta är UD:s värsta kris på decennier och vi har en statsminister som är helt frånvarande."0 

Ekonominyheter

Ukrainska varor ska kvoteras in i svenska matbutiker

Regeringens storsatsning tillsammans med matjättarna.. Särskilt snabbspår för ukrainska leverantörer och riktad marknadsföring i butiken.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.