Det var samma dag som massakern ägde rum, den 4 februari, som Aftonbladet ringde upp fadern till den då misstänkte gärningsmannen Rickard Andersson.
Intervjun bestod av ett kort telefonsamtal där pappan ställde sig oförstående till uppgifterna och frågade reportern vad som hänt.
Mannen var vid tillfället inte informerad om att hans son var misstänkt eller ens död.
– Det vet jag inget om, sade pappan till Aftonbladet när han konfronterades med uppgifterna.
Aftonbladet publicerade kort därefter ett utdrag ur samtalet, där pappan också ska ha sagt:
– Det här är så stört. Vad är det som har hänt?
Tidningen slog också fast att pappan "nekade" till att det "skulle vara möjligt" att sonen genomfört dådet.
– Det måste vara omöjligt, ska pappan ha svarat och sedan lagt på luren.
Trots att artikeln raderades relativt snabbt hann skärmdumpar spridas på sociala medier, vilket orsakade mycket hård kritik mot Aftonbladet från allmänheten.
Pappan, som inte godkänt att samtalet skulle publiceras, upplevde sig ha drabbats av ett trauma. Han ska ha hamnat i chocktillstånd efter samtalet, som enligt honom varade i 48 sekunder. En timme senare blev han kontaktad av polisen som berättade om dödsfallet och misstankarna.
”Vem tog ansvar för att ringa upp en anhörig på detta sätt? Vem ansåg att det var etiskt försvarbart att publicera samtalet och dessutom utan samtycke?” skrev han i sin anmälan till Allmänhetens Medieombudsman.
Aftonbladet försvarade sig med att det rådde ett akut nyhetsläge. I sitt svar påpekade etikredaktör Eric Rosén att publiceringen var ett misstag:
”Att publicera intervjucitaten i det läge som rådde var fel och texten avpublicerades efter 41 minuter.”
MO konstaterade dock att pappans svar hade publicerats innan han informerats av polisen och att han reagerat med chock. I sin bedömning skriver Medieombudsmannen att citaten, rubriken och inramningen ”orsakat honom en oförsvarlig publicitetsskada”.
"Även om Aftonbladet skyndsamt avpublicerade artikeln har tidningen gått långt över gränsen för vad som är medieetiskt acceptabelt och ska därför klandras", skriver MO Caspar Opitz.
Etiknämnden delar bedömningen och klandrar Aftonbladet för att ha ”grovt brutit mot god publicistisk sed”.
Beslutet fattades av en enig nämnd där både publicistrepresentanter och företrädare för allmänheten deltog.