Förslaget har väckt kraftig kritik, särskilt från Tyskland där bilindustrin är hårt pressad av elbilsfiaskot i svallvågorna av politisk klåfingrighet på området.
– Vi har meddelat kommissionen vilken negativ effekt detta kan få, säger Patrick Schneider (CDU) vid det tyska transportdepartementet till AFP.
Den tyska tidningen Bild am Sonntag var först med att rapportera om förslaget, som enligt uppgifter skulle kunna påverka upp till 60 procent av EU:s biltillverkning.
– Vår ståndpunkt är att detta inte alls får hända, säger Schneider.
Bilbranschen i Tyskland befinner sig redan i en djup kris. Bland annat har Volkswagen aviserat fabriksnedläggningar och massuppsägningar. Nu befarar branschföreträdare att ett nytt EU-förbud förvärrar situationen.
– Vi är självklart motståndare till den här nya regleringen, säger Hildegard Müller, ordförande för de tyska biltillverkarnas organisation VDA, till Funke Media Group.
Hon pekar också på stora brister i den europeiska infrastrukturen för elbilar.
– Då måste EU-kommissionen göra det möjligt att köra med elbilar. I till exempel Hamburg finns fler laddstationer än det sammantaget finns i Bulgarien och Slovakien.
EU-kommissionen väntas presentera det formella förslaget i slutet av sommaren. För att det ska bli verklighet krävs godkännande av både EU-rådet och parlamentet – men motståndet från flera medlemsländer ser redan ut att bli hårt.