Foto: Arkiv

Så byggs krigspropagandan upp i media

Publicerad 14 februari 2012 kl 01.31

Kulturnyheter.Funderar du också på varför Aftonbladet helt plötsligt försöker få dig att tycka att det är okej att svenska soldater skickas för att utkämpa blodiga, utdragna internationella krig i länder vars namn du knappt kan uttala? Filmen The War You Don't See undersöker medias roll i krigspropagandan.

Gilla artikeln på Facebook

Västerländsk media, från vänster till höger, slår återigen på stora krigstrumman. Denna gång är det Syrien och Iran som står i skottgluggen för de storföretagsägda mediehusens kampanjer.

Men hur viktig är egentligen media för att forma befolkningens samtycke med de nya, internationaliserade krigen? Varför undanhåller de viktig information om krigens baksidor? Varför granskar de inte den officiella beskrivningen? De frågorna försöker krigskorrespondenten och dokumentärfilmaren John Pilger besvara i filmen The War You Don't See från 2010.

Filmen är 97 minuter lång, på engelska utan svensk text. Den går också att ladda ned gratis här.


Isolering från kvinnor ny strategi mot falska anmälningar. Män i finansbranschen undviker affärsluncher, möten i enrum, vägrar sitta bredvid kvinnliga kollegor på flyget och bokar hotellrum på olika våningar.0 Plus

Höll gränsen i 40.000 år. Det visar ny forskning om européernas historia.0 Plus

Nyheter från förstasidan

HBTQ-jurister tar strid med Alternativ för Sverige

Högerparti kräver skadestånd för valsabotage. Specialister på sexuella avvikelser kallas in för att försvara vänsteraktivisterna.0 

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.