Foto: Arkiv

Så byggs krigspropagandan upp i media

Publicerad 14 februari 2012 kl 01.31

Kulturnyheter.Funderar du också på varför Aftonbladet helt plötsligt försöker få dig att tycka att det är okej att svenska soldater skickas för att utkämpa blodiga, utdragna internationella krig i länder vars namn du knappt kan uttala? Filmen The War You Don't See undersöker medias roll i krigspropagandan.

Gilla artikeln på Facebook

Västerländsk media, från vänster till höger, slår återigen på stora krigstrumman. Denna gång är det Syrien och Iran som står i skottgluggen för de storföretagsägda mediehusens kampanjer.

Men hur viktig är egentligen media för att forma befolkningens samtycke med de nya, internationaliserade krigen? Varför undanhåller de viktig information om krigens baksidor? Varför granskar de inte den officiella beskrivningen? De frågorna försöker krigskorrespondenten och dokumentärfilmaren John Pilger besvara i filmen The War You Don't See från 2010.

Filmen är 97 minuter lång, på engelska utan svensk text. Den går också att ladda ned gratis här.


Nya bilder visar: Stalins ubåt fick in fullträff. Endast sju av 40 ombord överlevde S-märkta militärtransporten till Tredje riket.0 Plus

Halalslaktat kött och dadlar i stort projekt. Hundratals butiker ska ställas om till mångkulturellt läge redan under 2021.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Wikipedia kan mörka att Marcus Oscarsson är iranier

Het diskussion mellan sajtens administratörer. Mystiskt IP-nummer från TV4 går in och raderar uppgiften om födelseland.0 

Ekonominyheter

Nätförsäljningen sjönk 8,7 procent i december. Högre priser och produktbrist två av orsakerna.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.