Musikern Klas Qvist.

Skivbolag blåste egna artisten – skänkte pengarna till Expo

Publicerad 30 april 2021 kl 16.45

Inrikes. Efter att musikern Klas Qvist medverkat i alternativmedia meddelade hans skivbolag att intäkterna från försäljningen av hans skiva i fortsättningen skulle tillfalla vänsterextrema Expo. Men Klas Qvist stämde skivbolaget och vann.

Gilla artikeln på Facebook

Det var 2017 som musikern Klas Qvist blev kontaktad av sångaren Mikael Ramel, son till komikern Povel Ramel och känd bland annat från proggbandet Fläsket brinner. Mikael Ramel hade precis lyssnat på en skiva som Klas Qvist gjort på engelska, Second Thoughts, och var lyrisk. Skivan var fantastiskt bra, tyckte Mikael Ramel och föreslog att han och Klas Qvist tillsammans skulle ge ut en svensk version.

Klas Qvist gillade idén och han och Ramel började arbeta på den nya skivan. Ramel översatte Klas Qvists låttexter till svenska och sjöng. Klas Qvist hade redan skrivit musiken och spelade gitarr och piano.

I början av 2019 var allt klart och den nya skivan, som fick namnet ”I huvet på varann” kom ut på skivbolaget Paraply Records. Skivan fick bra recensioner och hamnade snabbt på den svenska albumtopplistan.

Men strax efter skivsläppet fick Borås Tidning reda på att Klas Qvist hade skrivit krönikor på sajten Ingrid & Maria, som drivs av journalisterna Ingrid Carlqvist och Maria Celander. Ingrid Carlqvist var en ”högerextremist” påstod tidningen i en artikel. När tidningens reporter frågade Klas Qvist varför han skrev texter åt Ingrid Carlqvist svarade han:

– Därför att jag tycker att hon är väldigt modig och vågar säga saker som andra inte vågar. Hon följer inte den gängse åsiktslinjen, skulle man kunna säga. Yttrandefriheten i Sverige är kraftigt äventyrad i dag, som jag ser det. Det är lågt i tak.

Att det är lågt i tak i dagens Sverige skulle Klas Qvist snart bli varse. Paraply Records meddelade omedelbart att bolaget avbröt samarbetet med honom, eftersom det inte tyckte om hans åsikter.

– Jag känner mig grundlurad. Det skulle bli ohållbart att samarbeta efter det här, sade Peter Holmstedt, delägare i Paraply Records, i en kommentar till Borås Tidning.

Även Mikael Ramel sade att han inte ville arbeta med Klas Qvist i framtiden, trots att han tyckte att Klas musik var ”helt otroligt bra” och att samarbetet dem emellan hade fungerat bra.

Dagen efter Borås Tidnings uthängning av Klas Qvist uppmanade tidningens kulturchef Lena Kvist Paraply Records att fortsätta sälja Klas Qvists och Mikael Ramels skiva och skänka överskottet till antirasistiska ändamål.

”Varför skulle inte den hyllade skivan kunna fortsätta säljas? Överskottet kan gå till arbete mot rasism, till exempel Svenska kommittén mot antisemitism, eller den antirasistiska tidskriften Expo”, skrev Lena Kvist.

Det var en ”fantastisk idé”, tyckte Peter Holmstedt på Paraply Records och lät meddela att pengarna skulle gå till Expo. Parallellt med beslutet att skänka pengarna till vänsterextremisterna tog Paraply Records bort Klas Qvists namn från presentationen av skivan på Spotify och de övriga sajter där skivan fanns till försäljning. I fortsättningen såg det ut som om skivan, som Klas Qvist och Mikael Ramel hade gjort tillsammans, helt och hållet var Mikael Ramels verk.

Allt detta gjordes utan att Klas Qvist tillfrågades.

– Jag tyckte det var svinaktigt, rent ut sagt. Skivan var en svensk tolkning av mina texter och musiken hade jag skrivit. Den var resultatet av Mikaels och mitt samarbete. De hade ingen rätt att ta bort mitt namn eller skänka intäkterna till Expo, säger Klas Qvist till Fria Tider.

– Expo är en vänsterextrem, odemokratisk organisation som förföljer människor på grund av deras åsikter. Jag vill inte att min musik förknippas med sådant.

Men trots att Klas Qvist protesterade fortsatte Paraply Records att sälja skivan utan att ange att han var en av upphovsmännen. Till slut fick Klas Qvist nog. Han gav en jurist i uppdrag att vidta rättsliga åtgärder. I januari 2021 gavs stämningsansökan in till Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.

I stämningsansökan yrkades att domstolen skulle döma Peter Holmstedt, som driver verksamheten under namnet Paraply Records, att betala ett skadestånd på 45.000 kr till Klas Qvist. Kort efter att domstolsprocessen inletts gick Peter Holmstedt med på att betala nästan hela det yrkade beloppet, 40.000 kr, i en förlikning som domstolen stadfäste genom dom.

– Det var ett ganska solklart fall av upphovsrättsintrång. Paraply Records sålde skivan utan tillstånd från Klas Qvist, som är en av upphovsmännen. Försäljningen skedde dessutom utan att Klas Qvist angavs som upphovsman, vilket även det strider mot upphovsrättslagen, förklarar Klas Qvists ombud i tvisten, juristen Henrik Johansson.

För Klas Qvist känns utgången i domstolen som att han fått upprättelse.

– Pengarna betyder inte så mycket. Men det verkar finnas en utbredd föreställning i samhället att den som utmålas som extremist i medias hatkampanjer också är rättslös och kan behandlas hursomhelst. Det känns bra att ha satt ned foten och markerat att det inte är så, säger Klas Qvist till Fria Tider.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Mycket bidrag i Teslas omsättning

Säljer "utsläppsrätter" istället för bilar.. Statliga subventioner bakom framgångssagan Elon Musk.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.