"Han visste att det är världens största hangarfartyg. Att 5 000 människor bor och arbetar på det. Att det är byggt för att klara att ligga ute till sjöss i över ett halvår och har gym, bibliotek och ett Starbucks-kafé. Ändå kan man nog säga att kommendörkapten Carl-Christer Drangel baxnade när han anslöt sig till till besättningen på USS Gerald R. Ford i Halifax i slutet av oktober."
Så skriver Försvarsmakten i sin artikel om händelsen.
– Bara att lära sig hitta var ett kapitel för sig – fartyget är drygt tre fotbollsplaner långt och 25 våningar högt, säger kommendörkapten själv.
Det hela var ett slags studiebesök och ett steg mot målet att bygga ett svenskt Nato-integrerat sjöburet luft- och missilförsvar.
– Vi var med för att lära oss konceptet och hur vi ansluter till en multinationell så kallad carrier strike group. Men också för att dela med oss av våra kunskaper, säger Carl-Christer Drangel.
Namnet carrier strike group antyder att det rör sig om fler båtar än det jättelika hangarfartyget, för bland annat närskydd och underrättelser och för offensiva operationer. Carl-Christer Drangel förklarar att hela ”strike group:en” snarast är att jämföra med en flygbas på land med skillnaden att den är rörlig och betydligt större. Ombord finns fler än 75 flygplan och helikoptrar vilket är i paritet med hela svenska flygvapnet.
– Jag hade förstås inte väntat mig att bli otrevligt bemött, men deras vänlighet och den oerhörda stolthet över fartyget de utstrålade var slående, säger Drangel.
I mitten av november nådde USS Gerald R. Ford Portsmouth där Carl-Christer Drangel mönstrade av.