Svenskar vill inte dela personlig information på nätet – gör det ändå

Publicerad 8 juni 2016 kl 19.53

Inrikes. Att dela med sig av sitt surfbeteende på nätet blir en allt större del av vardagen för många svenskar, men enligt den nationella SOM-undersökningen 2015 ställer sig 60 procent av befolkningen negativa till att företag samlar in data om internetvanor. Vidare uppger endast 22 procent av svenskarna att de accepterar att personlig data säljs vidare till tredje part.

Dela artikeln

Trafikdata – alltså användares sökord och klickmönster på internet – samlas kontinuerligt in av olika företag och organisationer. På en vanlig nyhetssajt kan upp mot 50 olika aktörer spåra en användares beteende. I kapitlet Att dela eller inte dela i en kommande bok från SOM-institutet analyseras personlig integritet på nätet.

– En viktig fråga är i vilken utsträckning människor är medvetna om att företag samlar in personliga data, och att dessa data kan komma att användas i syften som är bortom användarnas kontroll, säger Ester Appelgren, lektor i journalistik vid Södertörns högskola och en av författarna till kapitlet, i ett pressmeddelande.

Majoriteten av den svenska befolkningen ställer sig negativa till att företag registrerar deras beteendemönster för att förbättra användarupplevelsen, vilket är ett av de vanligaste skälen som uppges vid information om att trafikdata sparas. 62 procent av svenskarna anser att de inte alls, eller knappast, accepterar att personliga data säljs vidare till tredje part, som exempelvis annonsörer eller andra företag.  

Hela 80 procent av respondenterna säger att de begränsar sin personliga information på internet. Samtidigt svarar endast 15 procent att de noga läser igenom villkor vid registrering på sajter eller appar. Godkännande av sådana villkor skapar ett så kallat digitalt samtycke där individen ger företaget tillgång till data om dennes internetbeteende vid användning av den aktuella tjänsten.

Undersökningen visar att yngre personer har en något mindre försiktig attityd till att dela personliga data jämfört med äldre. Personer med hög teknikvana och tillgång till många olika typer av medieteknik tenderar också att ha högre acceptans till att dela med sig av sina digitala spår.

Vidare visar undersökningen på en liten grupp individer som fullt ut accepterar att de delar data och som har en positiv inställning till att företag använder data för att förbättra olika tjänster. Denna grupp begränsar sällan sin information på nätet och läser inte heller noga igenom villkor vid digitalt samtycke.

– Liksom tidigare studier pekar våra resultat på att ju mer integrerad tekniken blir i individens vardag, desto mer ser människor fördelar med att företag samlar in data, säger Sara Leckner, lektor i medieteknik vid Malmö Högskola och en av författarna till kapitlet.

Enligt författarna kan ökad medvetenhet inför datadelning resultera i förändrade förutsättningar för företagen.

– Om ökad medvetenhet leder till att människor inte längre vill dela med sig av sina personliga data får företagen problem. Utveckling av annonsblockerare försvårar insamling av beteendedata genom exempelvis klickstatistik. Men det kan också bli så att ökad medvetenhet leder till större acceptans kring att insamling sker, säger Sara Leckner.


Ekonominyheter

Gurun förklarar varningen: Svenska miljardärer sämst i världen

Stor majoritet klassas som rena parasiter. . "Sverige rankas som värst", bekräftar finansprofil bakom miljardärsindex.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Expo-veteranens nya karriär. "Känns ibland som att hela mitt liv består av att göra polisanmälningar."0 Plus

Mer från Inrikes

Kräver krafttag mot gnagare som tar över. Växande hälsorisk för befolkningen och ett hot mot "Malmös attraktivitet som stad".0 

Sverige ska finansiera Ukrainas äldrevård

Tidöregeringens nya satsning.. Ska "främja ett framtida ukrainskt EU-inträde".0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0