År 1999 genomförde Stockholms kommun en reform där hänsyn inte längre togs till vilken gymnasieskola som låg närmast elevens bostad, utan slutbetygen var det enda avgörande för antagning till gymnasiet.
Det stärkte incitamenten för eleverna att prestera bättre i skolan.
Lucas Tilley, forskare i nationalekonomi vid Uppsala universitet, ville undersöka om elevernas betyg ökade till följd av reformen, och i så fall om ökningen berodde på att lärarna satte mer generösa betyg eller om eleverna ansträngde sig mer.
För att besvara frågan undersökte han hur grundskolans betyg förändrades i Stockholms kommun jämfört med andra kommuner i Stockholms län, där antagningsreglerna inte ändrats. Om elevernas prestationer förbättras när betyg spelar större roll i gymnasieantagningen, borde genomsnittliga betyg i Stockholms kommun öka i förhållande till genomsnittliga betyg i övriga Stockholms län när reformen genomförts.
Resultaten visade att elevernas betyg i grundskolan ökade avsevärt och att elever på alla nivåer förbättrade sina prestationer. Ökningarna var något större för elever med genomsnittliga betyg, som befinner sig i mitten av betygsfördelningen.
Förbättringen av betyg verkar inte uppstå därför att lärare sänker sina betygskrav eller på grund av betygsinflation, utan den mest troliga förklaringen är enligt Tilley att eleverna jobbar hårdare för att få bättre betyg.