Filmen, En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, går i samma estetiska stil som Anderssons senaste långfilmer Sånger från andra våningen (2000) och Du levande (2007), och handlar om två kantstötta män på säljturné med skämtartiklar.
Det är Anderssons första långfilm på sju år – ungefär det tidsspann som den perfektionistiske regissören brukar behöva för att göra verklighet av sina projekt.
– Det är en ära att få delta med min film vid filmfestivalen i Venedig med tanke på att Italien i filmhistorien stått för många nyskapande och oförglömliga mästerverk av regissörer som Vittorio De Sica, Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Pier Paolo Pasolini för att nämna bara några. Vittorio De Sicas Cykeltjuven är enligt min mening fortfarande oöverträffad, säger Roy Andersson i ett pressmeddelande.
Venedigs internationella filmfestival räknas som en av de allra tyngsta filmfestivalerna i världen, och att en svensk film tävlar i den prestigefyllda huvudsektionen Venezia 71 och får en chans att vinna Guldlejonet är oerhört ovanligt. Det har inte skett sedan 1989, då Vilgot Sjömans Fallgropen tävlade i huvudsektionen (utan att vinna).
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron premiärvisas på tisdag.