Det var den 10 februari som branschföreträdare för flera av Europas mediehus samlades i Stockholm för att diskutera censur och gräddfiler för etablerade medier med Facebook.
Under mötet med Patrick Walker, Facebooks chef för mediesamarbeten i Europa, Mellanöstern och Afrika, föreslog Sigvardsson en gräddfil som skulle göra det tillåtet för etablerade medier, som "står under granskning" av PO och liknande lobbygrupper, att posta saker på Facebook som medier som inte är medlemmar i branschorganisationerna inte får posta. Istället föreslogs att PO själva ska sköta granskningen, även av kontroversiella medier såsom exempelvis Expressen.
Men pressbranschens förslag att Facebook ska överlämna granskning av medierna till mediernas egna lobbygrupper föll enligt Sigvardsson "inte i god jord", skriver han i en krönika i facktidningen Journalisten.
Och att exportera den Merkeltyska modellen, där tidigare Stasi-agenter nu censurerar Facebook åt regeringen, har varit svårt. Enligt Patrick Walker ska IT-jätten nämligen ha haft svårt att hitta en "trovärdig, oberoende granskare" i varje land.
Däremot kan Facebook tänka sig att lätta på reglerna för mediernas nyhetsmaterial, av allt att döma oavsett om den som postar är medlem i en lobbyorganisation eller inte.
"I stället för att bara ta bort material, kan bolaget tänka sig att ringa nyhetsföretagen och diskutera anmälda publiceringar. Facebooks beslut ska sedan styras av begreppet ”nyhetsvärde”. Om något bryter mot Facebooks policy, men har ett starkt nyhetsvärde kan det ändå få ligga kvar på kontot", skriver Sigvardsson i Journalisten.