"Vi vägrar avpixla" – pixlade vita män i ny kampanj från mediebranschen

Publicerad 23 januari 2017 kl 23.14
Av Mattias Albinsson

Media. Tidningsutgivarna (TU) drog under en måndagen igång en kampanj med slagord som "Vi vägrar avpixla", "Pixlat av hänsyn" och "Vi dömer inte, vi pixlar".

Dela artikeln

Kampanjen ska enligt ett press­meddelande pågå under en treårsperiod och ta upp olika delar av medlems­tidningarnas medie­filosofi.

– Var femte svensk nyhets­konsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informations­kampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt, säger Jeanette Gustafsdotter som är VD för TU – Medier i Sverige.

I ett första skede ska bransch­organisationen genom debattartiklar och annonser propagera för sin medie­filosofi och varför man exempelvis pixlar bilder på brotts­misstänkta. Till sin hjälp använder man sig av pixlade bilder på tre vita män.

"Medier sätter sällan ut namn och bild på en brottsmisstänkt person. Varför inte? För att det är brottet som är nyheten. Inte vilken religion, sexualitet eller politisk hemvist den misstänkte har", står det att läsa på de annonser som nu kommer dyka upp i tidningarna.

"Nyhetsmedier ska alltid berätta sanningen. Men journalisterna tar hänsyn till dem de skriver om. Och inte bara till dem, utan till deras barn och familj. Dessutom tar vi ansvar för sanningen och sprider inte falska nyheter", fortsätter texten.

Senare under våren kommer TU ta upp systemet med ansvarig utgivare och presentera en studie om "fejknyheter och trovärdighet".

– Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr, men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen, säger Gustafsdotter.

Jeanette Gustafsdotter hävdar att misstron mot medierna grundar sig i okunskap kring hur journalisterna på tidningar som Expressen, Aftonbladet och Dagens Nyheter arbetar. Med propaganda­kampanjen hoppas hon råda bot på den okunskapen.

– Vi ska fortsätta att vara källkritiska, redovisa fakta, granska kritiskt och hålla hög relevans. Och vi dömer inte, vi pixlar hellre, säger hon.


Ekonominyheter

Fler svenskar har kontantreserv efter krigsstarten

Nu har varannan kontanter hemma i beredskapssyfte.. "De senaste årens omvärldshändelser har ökat svenskarnas medvetenhet."0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.