Bolaget har djupgående produktionsproblem på anläggningen i Skellefteå och har gjort sig beroende av kinesiska staten, vilket banat väg för den finansiella kris som batteritillverkaren befinner sig i enligt Sandström.
Affärsvärlden avslöjade tidigare att det statliga kinesiska bolaget Wuxi Leads i praktiken sköter den viktigaste delen av batteritillverkningen med egen personal på plats i Skellefteå, i synnerhet den del i tillverkningen där batteriets delar sätts samman och battericellerna fylls med elektrolyt.
Men det är inte den senaste tekniken som bolaget använder – för den vill Kina inte dela med sig av – utan 30 år gammal teknik som dessutom måste skötas av kinesiska operatörer.
“Det var flera hundra kineser på plats. De hade total kontroll och gjorde precis som de ville”, sade en civilingenjör med insyn i verksamheten till Affärsvärlden.
Bolaget skildras i artikeln som ännu ett tomt svenskt varumärke som används för kinesiskt producerad teknik, i det här fallet omodern kinesisk batteritillverkning.
Varumärket Northvolts huvudsakliga funktion verkar vara att attrahera politiker och skattefinansierade investeringar snarare än att ta fram egen teknik för ratt tillverka batterier. Problemet är bara att den kinesiska tekniken är gammal, inte fungerar och att bolaget automatiskt hamnar i en ogynnsam konkurrenssituation gentemot bolag på plats i Kina.
Sandström säger nu till Aftonbladet att Northvolt inte kan överleva.
– Företaget är vanskött. Peter Carlsson hade en bakgrund inom inköp och logistik på Tesla. Det verkar som om bolaget har fallerat på precis det här området, säger han om Northvolts vd.
– Jag förstår inte hur de ska kunna överleva.
“Det är bara att konstatera att det är en rad länder i Asien som är ledande, som har spetskompetensen inom batteriproduktion i dag. De dominerar leveranskedjorna när det handlar om batterier. Där är Kina en jätteviktig aktör”, har Northvolts kommunikationschef Matti Kataja tidigare sagt.