Telefonföretag fälls för tuttreklam

Publicerad 3 december 2014 kl 16.11

Inrikes. Halmstadföretaget Tele werket, som specialiserar sig på att laga trasiga mobiltelefoner, fälls nu av Reklamombudsmannen för en bild som postades på Facebook.

Dela artikeln

© Tele werket/Facebook

Den fällda bilden.

Bilden föreställde en telefon med spräckt skärm som flankerades av två kvinnobröst. "Alla har vi haft ett brustet hjärta", löd budskapet.

I början av oktober anmäldes annonsen av skattefinansierade Svensk kvinnolobby, som har satt i system att rapportera småföretag som använder sig av attraktiva kvinnor i sin marknadsföring till Reklamombudsmannen.

"Reklamen är ett typexempel på könsdiskriminerande utformning där kvinnans kropp används som medel för marknadsföring - ett lockbete för att uppmärksamma produkten", skrev feministorganisationen i anmälan.

Reklamombudsmannen är enig i den bedömningen och fäller nu telefonföretaget.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin urringning och det sätt som bilden är beskuren på, fram­ställs som ett rent sexobjekt. Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknads­förda produkten telefonreparationer vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet", står det i beslutet.


Egentligen är de intoleranta personer som spelar toleranta. Svenskar måste våga stå upp mot "galenskapen" och rasistanklagelserna, enligt tv-profilen.0 Plus

Högskolefördumningen

IQ-studie: Kognitiva nivån allt lägre. Genomsnitts­intelligensen hos vanligt folk passeras – just nu.0 Plus

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Svindyra pjäsen äntligen på plats. Konstnären Katharina Grosse kammar hem 26 skattemiljoner på projektet.0 Plus

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0