Genom att studera spelare i onlinespelet World of Warcraft har statsvetaren Sebastian Lundmark hittat indikationer på att samarbete online kan ge spelarna en ökad tillit till människor också utanför den digitala världen.
Mellanmänsklig tillit brukar beskrivas som en av grundstenarna i en välfungerande demokrati – när vi litar på våra medmänniskor fungerar vårt samhälle bättre.
I ett försök att ta reda på vad som händer med människors mellanmänskliga tillit när de spelar datorspel har Lundmark följt 533 World of Warcraft-spelare under tio månaders tid.
Studien ger indikationer på att tilliten ökar till människor i största allmänhet när World of Warcraft-spelarna går ihop och spelar tillsammans i föreningsliknande organisationer – så kallade gillen (guilds). Att spela tillsammans har alltså positiva effekter på spelarnas tillit till människor även utanför spelet.
Den positiva effekten verkar dock försvinna när individen slutar spela med sitt gille. World of Warcraft i sig ser därmed inte ut att ha någon signifikant effekt på mellanmänsklig tillit.