Under fyra månader har elbilarna testats av ett hundratal personer för administrativ och civil verksamhet.
– Reaktionerna har varit övervägande positiva, med vissa reservationer för räckvidd och teknikförståelse. Alla verksamheter som testat elbilarna vill fortsätta att använda dem, säger projektledare Henrik Långmark.
Elbilarna har framförallt körts kortare sträckor där miljöpåverkan är som störst, vilket var ett av målen med projektet. Bilarna har till exempel används vid resor till möten och för transporter till häkten, förhör och liknande.
Utvärderingen visar att elbilen gör sig bäst i stadstrafik.
– Det har funnits en viss oro för att elbilarna inte ska ha tillräcklig räckvidd. De går att köra längre sträckor men då krävs noggrann planering, säger Henrik Långmark.
– Hur långt man kan köra innan batteriet måste laddas beror på körsätt, väder och väglag men man räknar med 18-19 mil. Det går även att välja olika lägen som gör att batteriet laddas medan man kör.
Nu är den första delen av projektet avslutad och de nio elbilarna kommer även i fortsättningen att användas i verksamheten. Målet är att köpa in ytterligare elbilar till polisen.