Svensk media vill spionera på dig

Publicerad 11 oktober 2014 kl 16.00

Media. Svenska mediekoncerner vill bli lika bra på att kartlägga sina användare som Google – trots att tidningarna kritiserat amerikanska IT-jättar för att spionera på sina användare. Det rapporterar SVT.

Dela artikeln

Om inte svenska medier blir bättre på att kartlägga och profilera sina läsare och deras intressen så kommer alla annonsintäkter att ätas upp av företag som Google och Facebook, befarar svenska medier.

I våras lanserade kontroversiella Expressens en "gratis" plustjänst för alla som registrerade sina personuppgifter på sajten, skrev Dagens Media då.

"Vi erbjuder extrainnehåll för registrerade användare och det utan kostnad för besökaren, det är alltså en sorts 'gratis-plus' som vi nu testar och som därför bara exponeras för en del av publiken", förklarade Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, i ett mejl till Dagens Media.

Mattsson var även öppen med att syftet var att kartlägga läsarna.

"Syftet med Expressens registreringstjänst är att skapa en medlemsbas, öka kunskapen om vår publik, erbjuda annonsörerna en mer definierad målgrupp och skapa bättre underlag för framtida strategibeslut", skrev han till Dagens Media.


Har gett flera tusen vård. Hänvisar till "humanitära" skäl – möter skepsis.0 Plus

"Hahah hennes huvud skadades". Så reagerar invandraren efter kritiserade knuffen i ryggen.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mer från Media

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0