Den anmälda reklamen fanns på baksidan av en broschyr från Hotel Tylösand som innehåller information om hotellet, restauranger, barer, ”after beach” och spa samt datum för olika event i Tylösand. Den svartvita bilden visar en kvinnas rumpa och lår bakifrån.
Svensk kvinnolobby, som finansieras av de svenska skattebetalarna, skrev i sin anmälan till RO att det rör sig om "ett uppenbart exempel på sexistisk reklam där en kvinnas kropp, i detta fall hennes rumpa, används i marknadsföringssyfte". Vidare hävdade feministerna att bilden är "objektifierande och sexualiserande och därmed könsdiskriminerande".
Hotel Tylösand försökte i sitt yttrande förgäves förklara att det inte fanns några "könsdiskriminerande" syften bakom reklamen. Istället ville man skämta till det genom att visa en bak på broschyrens baksida.
RO går dock – som vanligt – på feministernas linje och "fäller" reklamen.
"Reklamombudsmannen finner att kvinnan, genom sin klädsel och det sätt som bilden är beskuren, framställs som ett rent sexobjekt. Framställningen har ingen koppling till den marknadsförda produkten hotelltjänster vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet", står det i Elisabeth Trotzigs beslut.