Förhandlingarna har pågått mellan regeringskansliets Sverigeförhandlingen och Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun samt Solna stad sedan februari 2016.
Nu är förhandlingarna klara och resultatet presenterat.
Det blir en ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer, en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden, en förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan samt en spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö.
Dessutom ska det byggas över 100 000 nya bostäder i Stockholm.
− Detta är en stor dag då vi har kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm. Genom att koppla ihop infrastrukturinvesteringar med bostadsbyggande kommer det dessutom att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen, i ett uttalande på torsdagen.
Projekten ses som nödvändiga bland annat eftersom Stockholm växer så pass mycket.
– Det är glädjande att vi har kommit i mål med förhandlingen. Nu gör vi viktiga investeringar för Stockholm. Utbyggd tunnelbana och ännu fler bostäder är rätt prioritering för en stad som växer så snabbt som Stockholm. Det är ett klokt och framåtsyftande paket som vi presenterar idag, säger Karin Wanngård, finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms kommun.
De fyra kollektivtrafikobjekten ska påbörjas senast 2026 och kommer ha en total investeringskostnad på 30,2 miljarder kronor. 63 procent ska betalas av staten delvis med hjälp av en höjd trängselskatt, uppger Dagens Nyheter.