Pandemin har förändrat både beteenden och köpmönster och redan förra året ökade onlineköpen generellt i landet – främst på grund av att man ville undvika trängsel, men svenskarna upplevde även att utbudet inom den digital handeln blivit bättre samt att det blivit enklare att handla digitalt.
Denna trend håller i sig även denna jul, men i år planerar svenska att folket köpa fler julklappar än i fjol. 17 procent menar att de kommer öka sitt julklappsinköp detta år jämfört med 5 procent år 2020, visar den nya mätningen från Origo Group.
En anledning till fler julklappar kan vara att 6 av 10 svenskar i år kommer att fira jul med familj, släkt och vänner utanför det egna boendet. Under julen 2020 var motsvarande siffra 3 av 10 svenskar.
Förra året firade även 12 procent av Sveriges befolkning jul ensam, men inför årets jul har siffran minskat till 7 procent vilket innebär att färre personer sitter ensamma under julen.