Skattehöjningen görs för att försöka få fler att använda fordon med låga utsläpp av koldioxid: Ju lägre koldioxidutsläpp desto lägre skattehöjning. Totalt berörs cirka 5 miljoner bilar av skattehöjningen.
Fordonsskatten baseras sedan 2006 på hur mycket koldioxid ett fordon släpper ut. Bakgrunden är politikernas teori om att koldioxidutsläpp leder till klimatförändringar.
Fordon som är från 2006 eller nyare samt äldre fordon som uppfyller kraven i den gamla miljöklassen 2005 beskattas enligt det nya systemet. Äldre fordon beskattas i stället enligt det gamla viktbaserade systemet. Höjningen påverkar skatten i båda systemen.
Skattehöjningen innebär att den fordonsskatt som en ägare betalat in tidigare under 2014 inte längre täcker upp till den nya skattenivån som gäller från årsskiftet. För att täcka upp kommer fordonsägare tvingas göra en extra inbetalning.
– Vi bedömer att ägarna till cirka en miljon bilar kommer att behöva göra en extra inbetalning. Vi skickar ut avierna under nästa vecka och det är samma betalningsregler som gäller som för fordonsskatten normalt. Det betyder att betalningen ska finnas bokförd på vårt konto senast den 2 februari 2015, säger Anna Elvkull, skatte- och avgiftsdirektör på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.