H&M:s djungeltröja

H&M drar tillbaka tröja – anklagades för rasism

Publicerad 8 januari 2018 kl 21.07

Inrikes. H&M använde en afrikansk pojke som modell i marknadsföringen av en huvtröja med trycket "Coolest monkey in the jungle". Efter rasistanklagelser dras både annonsen och tröjan nu in, rapporterar Dagens Nyheter.

Dela artikeln

Det var efter att vänsteraktivister på Twitter fått nys om annonsen som rasistanklagelserna började hagla över H&M, som på måndagen valde att göra total avbön.

"Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den", skriver Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning till DN.

Hon bedyrar också att inte bara annonsen har tagits bort. Dessutom har tröjan dragits in helt.

DN intervjuar vänsterakademikern Marie Demker som säger att det är "så uppenbart" att "annonsen kan ses som en rasistisk stereotyp".


Egentligen är de intoleranta personer som spelar toleranta. Svenskar måste våga stå upp mot "galenskapen" och rasistanklagelserna, enligt tv-profilen.0 Plus

Högskolefördumningen

IQ-studie: Kognitiva nivån allt lägre. Genomsnitts­intelligensen hos vanligt folk passeras – just nu.0 Plus

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Svindyra pjäsen äntligen på plats. Konstnären Katharina Grosse kammar hem 26 skattemiljoner på projektet.0 Plus

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0