Det är siffror från Sveriges Mediebyråers statistik som avslöjar tidningarnas ras i annonsintäkter.
Under de första sju månaderna i år sålde landsortspressen annonser för 266 miljoner kronor. Det är hela 25 procent, 86 miljoner kronor, mindre än förra året.
I sommar, juni-juli, har tappet blivit ännu värre och uppgår bara till två tredjedelar av samma månader förra året.
Så kallade storstadsmorgontidningar har minskat intäkterna med en tredjedel, 88 miljoner kronor, fram till och med juli månad.
Sämst går det dock för kvällspressen som förlorat hälften av reklampengarna, 24 miljoner kronor, jämfört med förra året.
Totalt går dagspressen back med 200 miljoner annonsintäkter jämfört med 2019, enligt Journalisten.
Även tv-kanalernas annonsförsäljning har minskat med över 700 miljoner kronor, eller 24 procent. Samtidigt minskar radioreklamen med tolv procent, drygt 40 miljoner kronor.
En förklaring till tappet uppges vara coronasmittan. Förra veckan meddelade Löfvenregeringen att gammelmedia ska få en halv miljard i så kallat coronakrisstöd. Man påstår sig stödja "kvalitetsjournalistik".