Annonsras för kvällspressen

Publicerad 14 augusti 2013 kl 10.52

Inrikes.Försäljningen av annonser fortsätter falla, särskilt för kvällstidningarna.

Gilla artikeln på Facebook

Det var dyster läsning som publicerades i slutet av juli när Schibsted kom med sin kvartalsrapport. Vinsten sjönk stort och sämst gick det för Aftonbladet, som nästan halverade sitt resultat. På tidningen Göteborgs-Posten har man under sommaren genomfört personalneddragningar mot bakgrund av den dåliga annonsmarknaden.

Nu kommer fler dåliga nyheter för tidningsbranschen. Annonsmarknaden har fortsatt att försämras dramatiskt under juni och juli, skriver Svenska Dagbladet. Minskningen var störst för kvällstidningarna, vars annonsförsäljning föll med 45 procent.

Även TV-kanalernas reklamförsäljning minskade. Totalt sett föll medieinvesteringarna med nio procent i juni och åtta procent i juli, vilket är större nedgångar än vad som redovisats under årets tidigare månader. Nedgången hittills i år är sju procent.


Plusinnehåll Du behöver vara prenumerant på Fria Tider Plus för att ta del av hela denna artikel. Redan kund? Logga in direkt. Annars kan du skapa ett konto via erbjudandet nedan.

Köp Fria Tider Plus: 1 krona per dag

Knockade helt kvarter. Det turkarna inte vet: Han är proffsboxare.0 Plus

Het diskussion mellan sajtens administratörer. Mystiskt IP-nummer från TV4 går in och raderar uppgiften om födelseland.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mohammed fick stanna. Men den uteblivna utvisningen är Kristerssons fel.0