En grupp forskare har under ledning av docent Anders Raustorp undersökt den fysiska aktiviteten hos mellan 40 och 100 barn i årskurs 2 och årskurs 5 på fem skolor under perioden 2000-2013. Aktiviteten har noterats under skoltid och fritid genom stegräknare, plus att vikt, längd och BMI, body mass index, mätts.
För flickor i årskurs 2 ökade aktiviteten mellan år 2000 och 2006 för att stabiliseras 2013. Pojkar i årskurs 2 och flickor i årskurs 5 hade en stabil nivå 2000-2013. För pojkarna i årskurs 5 uppmättes dock en genomsnittlig minskning på 24 procent, från 16.670 steg per dag till 12.704 steg. Endast 20 procent av pojkarna når rekommenderade 15.000 steg.
– Det är bekymmersamma resultat. Regelbunden fysisk aktivitet medför betydande hälsovinster för barn. Vi vet dessutom från tidigare studier att de barn som bedöms som otillräckligt aktiva i tolvårsåldern i hög grad behåller sitt aktivitetsmönster upp i vuxen ålder, säger Anders Raustorp i ett pressmeddelande.
En trolig förklaring till den sjunkande fysiska aktiviteten hos pojkar i årskurs 5 är enligt forskargruppen tillgången till smarta mobiler.
– Vi sökte något som påverkat aktivitetsnivån efter 2006–2008 i årskurs 5 men inte i årskurs 2 och som påverkat pojkar mer än flickor. Vid strukturerade observationer 2013 noterades elevernas rastaktiviteter. Samtliga pojkar i årskurs 5 i studien hade 2013 fått tillgång till smartphones och under skolrasterna var det främst pojkarna som var absorberade av dem, säger Anders Raustorp.