Från och med den 1 januari 2020 får kommunerna möjlighet att införa tre olika miljözoner.
Men de planerade miljözonerna, som Miljöpartiet tvingat igenom i regeringen, har väckt stark kritik från många.
Nu visar det sig dessutom att inte bara dieselbilar kommer drabbas av zonerna. 480.000 bensindrivna bilar, 36.000 etanolbilar och 4.500 gasdrivna bilar blir också portade från Stockholms innerstad.
Det visar en specialkörning som Transportstyrelsen gjort åt DN.
Den 1 januari 2010 får bilar med avgasnormen Euro 4 (årsmodell 2009 eller äldre) inte köra i miljözon 2, oavsett vilket drivmedel bilen går på.
Så tidigt som 2022 ska kommunerna sedan helt kunna förbjuda sådana dieselbilar som inte lever upp till de strängaste utsläppskraven. Detta innefattar även även Euro 5-bilar.
Exakt vilka områden i Stockholms stad som kommer omfattas av de nya reglerna är dock ännu oklart.