Syftet med projektet "Borg open – tennis across borders" är att "visa på en öppen värld utan murar, där sport förenar människor över landsgränserna", enligt Dagens Media.
I den dramatiska och påkostade reklamfilmen spelar Mariano Argote från Mexiko och Peter Clemente från USA mot varandra på varsin sida av landsgränsen vid Tijuana River.
– "Borg open", en tennismatch över gränserna, är vårt sätt att visa att vi som sportmärke tror på en öppen värld där sport för samman människor. Vi på Björn Borg tror mer på att sätta upp tennisnät i stället för att bygga murar, säger Jonas Lindberg Nyvang, global marknadsdirektör för Björn Borg, till Dagens Media.
I ett pressmeddelande utvecklar Björn Borgs vd Henrik Bunge resonemanget, med en tydlig udd mot USA:s president Donald Trump:
– Tyvärr är sannolikheten väldigt liten att makthavare som förespråkar murar mellan nationer och mellan människor kommer ändra sin åsikt till följd av den här aktiviteten. Men med vårt arv vet vi att inte bara tennisnät utan sport överlag kan föra människor samman. Vi hoppas inspirera människor att öppna upp för sina grannar och idrotta tillsammans i stället för att bygga murar mellan varandra.
Se reklamfilmen: