Skatteverket har i ett ställningstagande fastslagit att utbyten av varor och tjänster inom ett datorspel är att betrakta som skattepliktigt.
"Vid transaktioner mellan deltagarna i en virtuell värld där en överenskommelse finns om försäljning av en 'vara' eller en 'tjänst' mot ersättning i en intern valuta föreligger enligt Skatteverkets bedömning en omsättning", skriver myndigheten och kommer därför att kräva in statlig mervärdesskatt, även kallat moms.
"En deltagare som säljer elektroniska eller andra tjänster i en virtuell värld kan enligt Skatteverkets mening bedriva ekonomisk verksamhet och därmed vara en beskattningsbar person", skriver verket.
Kravet för att handeln mellan spelare i datorspelet ska vara skattepliktigt är att den interna valutan går att växla till vanliga pengar, vilket gäller för ett stort antal spel. Populära spel så som World of Warcraft, Diablo III och liknande spel i genren har alla börser där spelare kan handla varor, intern valuta och tjänster av varandra för vanliga valutor.
Skatteverket konstaterar dock att handeln kan bli svår att kartlägga, "eftersom en deltagare i ett online-spel normalt inte anger sin identitet och bosättning", och efterlyser därför övervakning av de svenska dataspelarna och bedömer att "IP-adress kan indikera landstillhörighet".
Lotteriinspektionen skapade rubriker tidigare i somras då de började kräva en särskild "lanskatt" av organisatörer som kopplar ihop datorer för datorspel.
Sverige har en av de högsta skatterna i världen för arbetare. Inom OECD-området är det bara Danmark som har värre skattetryck.
Läs också:
Svensken betalar 300 procent skatt