Under rubriken "Krig mellan Kina och Japan bryter ut i januari" skriver tidskriften Mainichis reporter Takao Toshikawa att situationen beror mycket på Kinas ekonomi, som förväntas försämras i början på nästa år i och med att bostadsbubblan brister.
En diplomatisk källa säger till tidskriften att Kina medvetet kan komma att skapa en "incident", exempelvis genom att tvinga ned ett civilt japanskt flygplan och hålla passagerarna som gisslan.
Tidningen Shukan Asahi Geino beskriver ett katastrofscenario där Kina angriper stora oljetankers på väg till Japan.
"Japan är beroende av sjötransport för olja och andra naturtillgångar. Det är svårt att tänka sig något värre än att Kina riktar in sig på dem", skriver Osamu Eya i tidningen.
En fråga som det spekuleras mycket om i japansk media är hur USA skulle reagera på en framtida konflikt. Militäranalytikern Mitsuhiro Sera beskriver i Shukan Gendai ett scenario där Kina skjuter ned ett civilt japanskt flygplan, vilket får som följd att USA skickar ett hangarfartyg för att hjälpa Japan i luftstriderna.
Till skillnad från Japan skulle den amerikanska militären omedelbart besvara en radarlåsning genom att skjuta ned de kinesiska planen. De skulle naturligt betrakta ett flygplan i luften som fientligt och skjuta ned det även om det skulle riskera att misskreditera Obamaadministrationen, säger Mitsuhiro Sera.
Kärnan i konflikten är de obebodda Senkakuöarna (på kinesiska Diaoyuöarna) som både Kina och Japan gör anspråk på. Förra månaden upprättade den kinesiska regeringen en reglerad flygzonen över området, vilket innebär att utländska plan behöver identifiera sig för kinesiska myndigheter innan de träder in i luftrummet.
Sydkorea, som också är en del av konflikten, utropade i helgen en egen flygförbudszon över Östkinesiska havet som överlappar Japans och Kinas egna zoner och innefattar Senkakuöarna, rapporterar NHK World.