Kartläggningen, som är den första i sitt slag, visar att det finns 68 skolor som begränsar sitt mottagande till elever i behov av särskilt stöd läsåret 2013/14. Av dessa är 61 grundskolor och sju gymnasieskolor.
Skolorna finns i 35 av landets 290 kommuner och är koncentrerade till Stockholmsområdet, i synnerhet till Stockholms kommun där hela 22 av de 68 skolorna finns. Därefter kommer Täby med sex och Solna med fyra skolor. I de övriga storstadsområdena finns inte alls samma koncentration och ytterst få av dessa skolor finns i norra Sverige.
– Möjligheterna att välja dessa skolor varierar, i praktiken, stort beroende på var i landet du bor. En anledning är den nuvarande tolkningen av skollagen enligt vilken det endast är fristående skolor som får begränsa antagningen. Vi föreslår därför att regeringen förtydligar skollagen så att även kommuner får ha sådana skolenheter, säger Annika Haglund, undervisningsråd på Skolverket.
Skolorna riktar sig ofta till elever med så kallade neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autismspektrumtillstånd. Många skolor riktar sig även till elever med annan problematik. Bland annat nämns elever med social problematik eller elever med tidigare skolmisslyckanden.
Genomsnittligt meritvärde för elever i dessa grundskolor är 133, jämfört med 213 som är det nationella genomsnittet. Det finns dock stora skillnader i resultat mellan olika elever. I skolor med anknytning till Hem för vård eller boende (HVB) eller liknande uppnår eleverna lägre resultat jämfört med i övriga skolor som begränsar sitt mottagande.
– En liten andel av eleverna som går på dessa skolor uppnår kunskapskraven. Detta gör att det behövs mer forskning och dokumenterad beprövad erfarenhet kring detta, särskilt eftersom dessa skolor ökat under det senaste årtiondet, säger Annika Haglund.