Palliativ vård i livets slutskede ska ges när den sjukdomsspecifika behandlingen inte längre gagnar patienten och när döden snart förväntas. Vården inriktas på smärtlindring, stöd och information till patienten och dess närstående. Men den palliativa vården är ojämlik och skillnaderna stora i kommuner, regioner och landsting. Det visar Socialstyrelsens utvärdering som publiceras i dag.
– Det är allvarliga brister, både vad gäller vården som ges till patienterna och den fortbildning och handledning personalen får, säger Christina Broman, projektledare, i ett pressmeddelande.
Många patienter plågas av smärta i livets slutskede. Den palliativa vården bör därför regelbundet analysera smärtläget och ge lindrande behandling. Ändå smärtskattades endast 38 procent av patienterna under deras sista levnadsvecka förra året. Variationen mellan länen är 21 till 57 procent.
Så kallade brytpunktssamtal hålls med patienten när sjukdom och tillstånd har nått en punkt där all botande och bromsande behandling avslutas och vården övergår till palliativ vård i livets slutskede.
– Att vara informerad har ett värde i sig. Brytpunktssamtalet ger också patienten en möjlighet att självständigt besluta hur han eller hon vill ha det under den sista tiden. Ändå får bara lite drygt hälften av patienterna dessa samtal, säger Christina Broman.
Stödet till de närstående är en annan del som fungerar olika i den palliativa vården, enligt Socialstyrelsens utvärdering. Medan nästan alla specialiserade palliativa verksamheter erbjuder stöd till närstående gör bara sex av tio primärvårdsmottagningar detsamma. Här är variationen mellan länen 25 till 96 procent.