Sveriges heroiska match mot Italien och avancemang till fotbolls-VM i Ryssland nästa sommar "gav eko i en hel fotbollsvärld under måndagskvällen", skriver Discovery Network, som äger Kanal 5, i ett pressmeddelande på tisdagen.
"När det var dags för det gastkramande matchavgörandet i slutet satt en rekordstor publik bänkad framför sändningen", skriver företaget.
Kanal 5:s gamla rekord från playoff-matchen mot Danmark 2015 (1.950.000 tittare) raderades ut och det nya rekordet lyder 2.024.000 tittare i snitt i andra halvlek, vilket är all time high för Kanal 5 sedan starten 1989.
– Det var en magisk kväll på San Siro och en heroisk insats av det nya, vilt kämpande och folkkära, svenska landslaget. Att det gav nytt tittarrekord för Kanal 5 och Eurosport sätter pricken över i:et, säger Emir Osmanbegovic, sportchef för Discovery Networks Sweden och Eurosport.
De 2.024.000 tittarna i andra halvlek motsvarar en tittartidsandel på 72,2 procent i huvudmålgruppen 15-44 år och motsvarande kommersiella andel var 77,8 procent.