Postkodlotteriet spred vilseledande reklam

Publicerad 23 juni 2015 kl 18.42

Inrikes. Spelbranschens etiska råd, SPE, har fällt ett reklamerbjudande från Postkodlotteriet för att det var vilseledande.

Dela artikeln

I e-postutskicket utlovades ett "tidsbegränsat erbjudande – flygresa på köpet". Reklamen anses vara vilseledande eftersom det i utskicket inte framgick att konsumenten vid köp av en eller flera lotter binder upp sig för köp i tre månader.

– Vi i SPER har ett system för att se till att medlemsföretagen följer våra riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring. Att Postkodlotteriet nu fälls är ett exempel på att systemet fungerar, säger Maria Lindström, generalsekreterare för SPER, i ett pressmeddelande.

Styrelsen var enig i sitt beslut att fälla det skandalomsusade spelbolaget, som bland annat finansierar vänsterextrema Expo.

– Det är beklagligt att vi uttryckt oss vilseledande. Nu har vi börjat använda ett system så att något liknande inte ska kunna ske i framtiden, säger Roger Magnergård, presschef på Postkodlotteriet.


Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Världens mest protestantiska land. Kyrkan där vi dyrkar våra makthavare.0 

Asatroende får egen gravplats – i ovigd jord. Första gången i modern tid.0