Enligt Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet, kan det ökande antalet elbilar skapa bekymmer i vissa städer eftersom elförbruktningen ökar.
– Uppsala, Stockholm, Västerås och Malmö, har redan nu kapacitetsbrist, utan att det finns många elbilar. De kan få problem, säger Math Bollen.
Enligt elbilsstatistik.se, som drivs av elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle, ökade den samlade batterikapaciteten i bilarna med över 50 procent från december 2019 till september i år. Totalt rullar nu mer än 150.000 laddbara bilar på våra vägar.
Intresset för att köpa elbil har i år varit så stort att Transportstyrelsen förra veckan meddelade att de så kallade klimatbonusarna är slut. De 1,76 miljarder kronor som anslagits i bidrag till dem som köper elbil tog slut, vilket gjorde att bidragsutbetalningarna stoppades.
Nästa månad väntas riksdagen skjuta till 400 miljoner extra i bidrag till elbilssugna köpare för att täcka resten av året.