Bonnier och Schibsted startar eget Postnord

Publicerad 10 mars 2021 kl 18.31

Ekonomi. Mediejätten Schibsted, som äger Aftonbladet och SvD bland annat, gör nu gemensam sak med konkurrenten Bonniers och startar ett en gemensam distributionskanal för e-handelsvaror som ska konkurrera med bland annat Postnord.

Dela artikeln

Mediejättarna har en lång historik av att dagligen dela ut morgontidningar till hushåll, men på senare tid har detta distributionsnätverk i allt större utsträckning börjat användas för att skicka varor för den växande e-handeln istället.

Bonnier News och Schibsted ska nu starta ett gemensamt bolag som erbjuder distributionstjänster till svenska hushåll. Ambitionen är att bildandet av "Sweship" ska bistå näthandeln med distributionsmöjligheter samtidigt som, får man anta, aktörer med fel värdegrund eller kopplingar till konkurrerande medier ska kunna nekas tillgång ett "effektivt, stabilt och hållbart" distributionssystem.

– Detta hoppas vi tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News VD Anders Eriksson i ett pressmeddelande.

Satsningen kommer inom kort att anmälas till Konkurrensverket och är villkorat av dess godkännande, uppger Bonnier News i pressmeddelandet.


Efter snyftreportaget i GP. Joakim Lamotte ställde kompletterande fråga till jättefamiljen.0 Plus

Skandalanstalten. Tre av kvinnorna har nu själva dömts till fängelse.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Kryptokung hittad död i sin Lamborghini efter marknadskrasch

Beskrev ekonomiska problem – påträffades skjuten i huvudet.. Trumps tullhot utlöste kryptokaos: 400 miljarder dollar utraderades på ett dygn.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mohammed fick stanna. Men den uteblivna utvisningen är Kristerssons fel.0 

Vetenskap

Android ska få konkurrens av system som är fritt på riktigt. Projektet: Telefon utan "spyware" från Google.0 

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Kultur

Rapfritt i USA-toppen – för första gången sedan 1990. Inte en enda rappare på Billboard topp 40.0 

Hånad skrotkonst skrotas – av miljöskäl. "Semaforen" har hittills kostat skattebetalarna 800.000 kronor – men det var inte det som var problemet.0