Händelsen rör en man som skulle flyga med Malmö Aviation (nuvarande Braathens Regional Aviation AB), från Landvetter till Stockholm i juli 2015. När mannen satt på planet kom två väktare fram till honom och uppmanade honom att ta sina saker och följa med dem för att göra en förnyad och mer omfattande säkerhetskontroll.
Enligt flygbolaget hade kabinpersonalen uppfattat det som att mannen hade en koppling till en annan passagerare längre fram i planet som man bedömt skulle kontrolleras på grundval av dennes beteende.
Eftersom båda männen hade svart hår och helskägg och det enligt DO:s bedömning "inte fanns någon annan tillräckligt god förklaring till att sammankopplingen skedde, talar mycket för att den hade sin grund i likheterna i utseende".
– DO anser att mannen blev sammankopplad med den andre mannen på grund av sitt utseende och att han därmed blev utsatt för diskriminerande etnisk profilering, säger Anna Rosenmüller Nordlander, processförare på DO, i en kommentar.
Ett problem för DO i ärendet är att den så kallade Montrealkonventionen − som är ett internationellt avtal om lufttransporter och som är en del av svensk rätt och EU-rätten − begränsar möjligheterna att driva sådana här skadeståndsmål mot flygbolag. DO vill därför att domstolen ska begära ett förhandsavgörande hos EU-domstolen för att avgöra om talan ändå ska tillåtas.
– DO anser att det finns skäl att ifrågasätta om den begränsning som konventionen innebär håller. I grunden handlar det om i vilken utsträckning man kan begränsa skyddet för mänskliga rättigheter i samband med flygtransporter, säger Anna Rosenmüller Nordlander.
I och med frågans vikt anser DO att det är värt att försöka få till stånd en prövning i EU-domstolen trots risken att tingsrätten avvisar talan.