Brittisk myndighet förbjuder skildringar av kvinnor som är dåliga på att köra bil

Publicerad 19 december 2018 kl 16.00

Utrikes. På fredag kommer Storbritannien att förbjuda reklam som visar hur kvinnor har svårt att parkera eller hur män byter blöjor på barn på ett fumligt sätt, enligt ett pressmeddelande från World Economic Forum.

Dela artikeln

Det är den brittiska reklammyndigheten ASA som har beslutat sig för att ta krafttag mot vad de kallar könsstereotypa kvinnoideal.

"Vår nya regel sätter punkt för könsstereotyper som hindrar människor eller samhället från att utvecklas, säger tjänstemannen Shahriar Coupal i ett uttalande.

Reglerna kommer efter en kampanj i Londons tunnelbana som marknadsförde kosttillskott riktat till tränings­intresserade kvinnor med texten "Are you beach body ready?" tillsammans med en bild på en vältränad kvinna.

Enligt World Economic Forum ledde annonsen till en "flodvåg av klagomål" från den brittiska allmänheten, som enligt EU:s statistikorgan Eurostat har unionens fetaste kvinnor.

De nya reglerna börjar gälla den 1 juni 2019.


Hela dokumentet här. Alla metoder Lärarförbundet använder för att jaga iväg sverigedemokrater.0 Plus

"Hörde mystiska ljud." Kravaller när polisen ingrep efter bisarra fyndet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Åkesson skällde ut riksdagen för Bohlin-reaktionerna

Påminde om vem som infört mångkulturen. "Offren för denna smaklösa charad går inte ens att överblicka".0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Blev värre än förväntat. "Pappaledighet", vanlig lagstiftning och irrelevanta samiska och romska verk på listan.0