Fysisk träning mycket effektivt vid ångest

Publicerad 11 november 2021 kl 10.15

Vetenskap. Både måttlig och mer intensiv fysisk träning dämpar symtom vid ångest, också när sjukdomen är kronisk. Det visar en studie som letts av forskare vid Göteborgs universitet. Samtidigt behandlas personer med ångest vanligtvis med psykofarmaka istället.

Gilla artikeln på Facebook

Studien, som publiceras i tidskriften Journal of Affective Disorders, är baserad på 286 patienter med ångestsyndrom rekryterade från primärvården i Göteborg och norra Halland.

Hälften av patienterna hade levt med ångest i minst tio år. Medelåldern var 39 år, 70 procent var kvinnor.

Deltagarna lottades till gruppträning under tolv veckor, antingen måttlig eller mer intensiv. Resultaten visar att symtomen av ångest förbättrades påtagligt, även vid kroniska tillstånd, jämfört med en kontrollgrupp som fick råd om fysisk aktivitet enligt folkhälsorekommendationer.

De flesta individer i behandlingsgrupperna gick från hög ångestnivå vid start till låg ångestnivå efter tolv veckor. De som tränade på måttlig nivå ökade chanserna till förbättrade symtom på ångest med faktor 3,62. Motsvarande faktor för de som tränade mer intensivt var 4,88. Deltagarna hade ingen vetskap om vilken träning eller rådgivning personer utanför den egna gruppen fick.

Det fanns en signifikant intensitetstrend för förbättring, det vill säga ju högre träningsintensitet desto större förbättring i ångestsymtom.

Tidigare studier av fysisk träning vid depression har påvisat klara symtomförbättringar. Däremot har det saknats en entydig bild av hur personer med ångest påverkas vid fysisk träning. Den nu genomförda studien beskrivs som en av de hittills största.

Båda behandlingsgrupperna hade 60 minuter långa träningspass tre gånger i veckan under ledning av fysioterapeut. Passen omfattade både konditions- och styrketräning. Efter uppvärmning vidtog cirkelträning på tolv stationer i 45 minuter följt av nedvarvning och stretchning.

Gruppen som tränade på måttlig nivå skulle uppnå cirka 60 procent av maxpuls. Graden av ansträngning skulle skattas till lätt eller måttlig. Gruppen som tränade mer intensivt skulle ligga på 75 procent av maxpuls, med en ansträngningsgrad som uppfattades som hög.

Nivåerna validerades regelbundet med hjälp av Borgskalan, en etablerad skattningsskala för upplevd fysisk ansträngning, och konfirmerades med pulsklockor.

Dagens standardbehandlingar för ångest är kognitiv beteendeterapi, KBT, och psykofarmaka.


Bär på särskild "spök-dna" som saknas hos européer och asiater. Men forskarna vet inte vad det är för apmänniska som afrikanerna blandat sig med.0 Plus

Salivprover visar: Homofobi kan vara naturligt. Åsynen av hånglande män framkallar samma α-amylasnivåer som fluglarver och otäcka maskar, hos heterosexuella män.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Tidningen mörkar bestialiska brottet. Låter istället våldtäktsmannen posera som "cool" gangster på stämningsfulla bilder i tidningens reportage.0 

Mer från Vetenskap

FN skyllde svält på "klimatet" – får bakläxa av forskare

Slog fast orsaken direkt.. Forskare: "Viktigt att inte automatiskt anta att allt dåligt som händer sker på grund av klimatförändringar."0 

Forskare odlar fram svenska cideräpplen

Korsar svenska äpplen med franska och engelska.. Ska ge tillräckligt bittra frukter för svensk cidertillverkning.0 

Vetenskap

Studie: Så styr media vår syn på invandring. Forskare jämförde reaktioner på artiklar i Avpixlat och ETC.0 Plus

Forskare: Obehagliga nästest för corona görs i onödan. Smärtfria salivtest fungerar lika bara.0 

Kultur

Ilskan: "Ace of Base spelar på flyktinghatar-propaganda-gala". Jenny Berggren på tv-gala till stöd för polska gränssoldater.0 

Vänsterregissören om sina homosexuella övergrepp: "Gjorde fel". Staffan Hildebrand ångrar sex med 13-åring.0