Tidningens första och sista sida pryds av en stor svensk flagga och budskapet: "Välkomna till Sverige." I tidningen finns bland annat en intervju med invandraren "Usama, 24" och en kolumn som är skriven helt på arabiska.
Hela tidningen ägnas år att berätta om "hur Sverige och svenskarna välkomnar de män, kvinnor och barn som flyr krig, terror och förtryck och är på väg hit. Och hur vi tar hand om dem som redan är här."
Eric Ljunggren var tidigare chef för DN Stockholm. När han tillträdde som chefredaktör för Metro i måndags började han omedelbart planera för invandringskampanjen.
– När jag började i måndags och pratade med redaktionen kände vi att det var dags att byta spår och säga ”välkommen”. Detta är inte en kris som handlar om en tågstation i Budapest. Detta är vårt sätt att säga välkommen till de som kommer och till dem som redan är här, säger han till Dagens Media.
Ljunggren uppger att reaktionerna på kampanjen har varit blandade. Exempelvis har en del "idioter" hört av sig, men chefredaktören säger sig vara övertygad om att de flesta svenskar "väljer medmänsklighet och värme istället för hat och rasism".