Med en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Oslo skulle restiden mellan de båda storstäderna blir cirka tre timmar, mot nuvarande fem timmar.
Och nu säger Kina att man kan tänka sig att betala projektet.
Antingen vill man bygga om och räta ut redan befintlig räls för en kostnad på över 50 miljarder kronor, eller så kan man tänka sig att bygga en helt ny järnväg för höghastighetståg för 170 miljarder kronor.
Tidigare i januari besökte en kinesisk delegation Oslo för att diskutera projektet. Den kinesiske delegationsledaren Huang Xin sade då till norsk press att Kina gärna vill samarbeta med Norge och Sverige samt bidrag med arbetskraft, kompetens och finansiering.
– Det är ett lönsamt projekt som man tjänar pengar på efter några år, säger Alf S Johansen på Grensekomiteen Värmland-Østfold som koordinerar höghastighetsprojektet, till SR.
Enligt Ekot finns det dock en viss misstänksamhet i Sverige mot kinesiska investeringar. Men i Norge är politikerna positiva och förklarar att det är fritt fram för vem som helst som vill att investera.